احتمال اینکه خودم باشم

یادداشت های روزانه از کتاب، فیلم، عکس و ... روزمرگی

از اینجا ---->> http://hanihastam.blog.ir/ <<----

احتمال اینکه خودم باشم

یادداشت های روزانه از کتاب، فیلم، عکس و ... روزمرگی

احتمال اینکه خودم باشم

روزنوشت های یک عدد آدمِ علاقه مند به کتاب، فیلم، موسیقی، دریا و دیگر چیزهای خوب!
شاید کمی تا قسمتی شاعر
و اینکه "نوشته های وبلاگ صرفن از تجربه های شخصی من نیستن و ممکنه فقط قصه باشن."

http://goo.gl/yhqVFL

t.me/falshemood

پیام‌های کوتاه
  • ۱۳ مهر ۹۵ , ۱۳:۱۵
    413
آخرین مطالب
حرف‌های شما
  • ۲۱ آبان ۰۲، ۱۱:۳۰ - بانوچـه ⠀
    :(

به ویژه هکسره.

کاری به اونایی که دانسته یک سری چیزها رو اشتباه می‌نویسن ندارم. اونی که آقا رو عاقا می‌نویسه در جهان دیگری است. بیشتر کسانی رو می‌گم که می‌خوان درست بنویسن ولی ندانسته اشتباه می‌کنن. بیشترین چیزی که دیده میشه هم همین هکسره هست.

هکسره

+یکی از انگیزه‌های نوشتن این پست نامه‌ی حداد عادل (رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی) به رییس جمهور بود که از روحانی خواسته بود تو نامه‌های اداری کادر بهداشت از برابرهای فارسی واژه‌ها استفاده بشه و توی نامه‌ی کوتاهش بیش از 40 واژه‌ی عربی بود. جدا از شوخی بودن برابرهای پارسی که برای واژه‌های پرکاربرد پزشکی پیشنهاد شده باید پرسید که زبان عربی بشه اشکال نداره؟ فقط نباید از واژه‌های انگلیسی (که اسامی خاص) هستن استفاده کرد؟ انگیزه‌ی بعدی هم که مانند همیشه فراوانی اشتباهات دیکته‌ای بود که دور و بر خودمون ، توی اینستا و وبلاگ و ... می‌بینیم. 

++ سایت خوبی برای پیدا کردن پارسی واژه‌ها می‌شناسید؟

موافقین ۱۴ مخالفین ۰ ۹۹/۰۷/۲۷
هانی هستم

یادداشت‌های شما (۱۶)

۲۷ مهر ۹۹ ، ۱۱:۲۴ هیـ ‌‌‌ـچ

آقا دفعهٔ قبلی که اینو نوشتی و چند دقیقه بعد پاکش کردی، کلی نوشته بودم و درد دل کرده بودم که چقدر دلم خونه و الخ، می‌شه اونا رو خونده شده فرض کنی و از من بپذیری؟ حال ندارم دوباره ۱۰ خط بنویسم راستش! D:

پاسخ:
سلام
من پوزش میخوام. دستم به جای پیشنویس روی انتشار خورد.
می‌پذیریم ازت:))

نکات خوبی تو تصویر گفته شده بود، ممنون :)

پاسخ:
خواهش میکنم:)
۲۷ مهر ۹۹ ، ۱۹:۴۲ بانوچـه ⠀

این ه کسره و توجیح! و ترجیه!! روح و روان منو نابود می‌کنه

پاسخ:
گفتی توجیه و کردی کبابم. 
نظرت درباره‌ی "راجبه" چیه؟ :))
۲۸ مهر ۹۹ ، ۱۰:۰۷ منتظر اتفاقات خوب (حورا)

حالا گوشزد کنیم یا نکنیم؟ من گاهی می‌دونم از دستش در رفته ولی نمی‌دونم باید بگم یا نه!

پاسخ:
برای منم سواله.
که آیا اگه بگیم بهشون برمی‌خوره یا نه؟
برای همین برای دومین‌ بار توی وبلاگ خودم یادآوری کردم که هر کی دید مرور بشه براش.
۲۸ مهر ۹۹ ، ۱۰:۳۷ منتظر اتفاقات خوب (حورا)

من از همین تریبون اعلام می‌کنم به من گوشزد کنید من راضیم:-)

پاسخ:
خیلیم خوب. درود بر تو!

بنظرم باید اشاره کرد. دوستانه و مودبانه یا حتی خصوصی. همیشه سعی می کنم درست بنویسم ولی باز گاهی شک می کنم درست نوشتم یا نه؟

اگه زمانی دیدی من اشتباه نوشتم بهم بگو، خوشحال هم میشم. 

 

هانی جان 

از خودت و دوستان گلت خواهش و دعوت می کنم پست آخر منو بخونن. شاید کسی باشه بتونه کاری کنه یا کسیو بشناسه که بتونه. 

سپاس

پاسخ:
شما که استاد مایی نسرین بانو.

چشم.

پس‌ از خواندن:دوستانی که مایل به یک کار خیر هستن پست آخر نسرین بانو رو بخونن. 

یاد ترجمه کتابهای رفرنس مون به فارسی افتادم که چقدر بهشون میخندیدیم...مثلا "آگونیست" رو ترجمه کرده بودن" برابر تاز" و ما پیر شدیم تا فهمیدیم مترجم منظورش چیه:)

 

من بسته به میزان صمیمیتم با افراد تصمیم میگیرم بگم یا نه...بنظرم اگه لحن تذکر دوستانه باشه کسی ناراحت نمیشه ولی برا خود من پیش اومده کسی خیلی با عصبانیت و بی ادبی حرف زده و من تازه جبهه گرفتم...

 

پاسخ:
اصلن یه چیز عجیب غریبیه برابرهای پزشکی :||||

صمیمیت... راهنمایی خوبی بود خانم دکتر

راستی... من وقتی طرف مقابلم خانم هست، براش می نویسم عاقا. دیگه با خوندن این پست اینکار رو نمی کنم. 

پاسخ:
قلب واسه شما 

مشکل برابرسازی رایج توی مملکت ما اینه که سپرده شده به دست چندتا آخوند، یا آخوندزاده و یا بدتر، آخوندصفت. برابرسازی به خودی خود خیلی هم خوبه. مثلا "یارانه" خیلی برابر خوبی بود (و کلی مثال دیگه). اما از وقتی کار به این دوستان سپرده شد، همون چیزی اتفاق افتاد که همه جای دیگه اتفاق افتاده. یک زمانی محمدعلی فروغی‌ها، بهارها و دهخداها توی فرهنگستان ایران بودند. *آه می‌کشد*

ولی جدا از این‌ها، دیگه با واژگان عربی که هزار و اندی ساله توی زبان جا افتاده‌ند، کاری نمی‌شه کرد. (که البته من هیچ‌وقت یادم نمی‌ره که این مسئله ریشه نفرت‌انگیزی داره و طی اون "دو قرن سکوت" در راستای ترور زبان فارسی اتفاق افتاد. برعکسِ قرض گرفتن واژگان فرانسوی پرتعداد که صرفا ناشی از بی‌تفاوتی روشنفکرهای مملکت در یکی دو قرن اخیر نسبت به برابرسازی بود.)

پاسخ:
خوب و قابل تامل* گفتی. مرسی :)

ببینید بعضی وقت ها (مخصوصا خودم) به عمد اقا رو عاقا مینویسم ! یعنی از اونطور نوشتن منظور دارم !

اما اون کسره واقعا دیگه جزئی از نوشتنم شده و نا خواگاه میاد :|

پاسخ:
مشکل اینه که همین دانسته نوشتن‌ها کم کم وارد زبان میشه و ادامه‌ی ماجرا...

شاید تنها جایی که اشتباهات دیکته‌ای پذیرفتنیه توی طنز باشه و قرار باشه با اون اشتباه کار دیگری از واژه کشیده بشه. 
۰۵ آبان ۹۹ ، ۱۸:۰۹ آقای راه‌نشین

سلام آقا من حقیقتا از اولش هم املا و دیکتم.......

دیکته ام 

ضعیف

بوده

اســــــــــــــــــــــت(نقطه سر خط)

به خاطر همین دیکته ضعیف آخرش هم نتوانستیم دیپلم بگیریم. (نقطه سر خط)

الان هرچه سعی کردم نفهمیدم منظور شما از ه (اجازه خانم ه نباید به کسره بچسبد؟) (خیر) 

نفهمیدیم منظور شما از ه کسره چیست.

اما خیلی خوشجال میشوم اگر غلط املایی هایم را بگیرند.

پایان

(خوشجال= خوشحال) 19

پاسخ:
سلام
منظور از هکسره کاربرد نادرست ه و  ِ هست.
۰۷ آبان ۹۹ ، ۱۲:۲۵ آقای راه‌نشین

مثلا مثلِ اینکه به اشتباه بنویسیم مثله اینکِ؟ 

اون نجاره اومد خونمون رو اشتباهی بگیم اون نجارِ اومد خونمون؟

کودکِ یتیم رو بگیم کودکه یتیم؟

و...

ه معنی  هست هم میده. مثلا اون آبه. حسن خوابه.... درسته؟ یا مثلا حسن در خوابِ عمیقیه.

فکر کنم یه جاهاییش اشتباه داشتم. 

هکسره.

هرگز درموردش نشنیده بودم. همیشه شاگرد ضعیفه  بودم. :)) (الان این ه بعد از ضعیف چه معنی ای میده؟) شاگرد ضعیفه بودم. دیگه اینجا به معنی هست، نیست. 

اگه بگید ممنون میشم.مرسی.

 

پاسخ:
بله همین نمونه‌هایی که خودتون آوردین.

در مورد "ضعیفه" فکر می‌کنم اینجا ه نشانه‌ی معرفه است. شماره ۳ توی تصویر 

به نظرم پاسخ به سوال عنوان پستت بستگی به صمیمتمون با وبلاگ‌نویس و شخصیتش داره و اگه با کامنت خصوصی انجام بشه بهتره.ولی درکل فکر میکنم جزو بایدها نیست این گوشزد..

پست خوب و مفیدی بود. ممنون. من خودم تازگی در راستای درست‌نویسی دارم تلاش میکنم نیم‌ فاصله رو رعایت کنم. نمیدونم تا چه حد موفق بودم :)

پاسخ:
مرسی که دیدگاهت رو گفتی :)
ا

سلام ممنونم از مطلب خوبتون ، به جهت گسترش فضای مجازی و محبوب بودن چت بین افراد ، حالا زبان نگارشی جدیدی به همه زبانها نه فقط فارسی اصافه شده که طرف حال نداره مثلا خیلی چیزها رو درست براساس قواعد نگارشی بنویسه فقط همین که منظور رو برسونه کافیه این باعث شده کلمات جدیدی که غلط نوشته میشند و درست فهمیده میشن خلق بشه .. درست مثل همین چیزی که من نوشتم و بیشتر زبان محاوره ای رو به نوشتار تبدیل کردم .. جدا از درست و غلط بودن این نوع آیین نگارشی موافقم که باید تحت هر شرایطی درست بنویسیم

 

++ اون ه رو هم به ما ببخشید به جای نیم نمره یک نمره کم کن تا یادم بمونه :)))

پاسخ:
سلام
خواهش می‌کنم
مرسی که نظرت رو نوشتی:)

+ می‌خواستم منفی بذارم ولی چون گفتی موافقی در هر شرایطی درست بنویسیم نمی‌ذارم :))

وای چه خوب که همچین پستی گذاشتین ! *-*

من با کسایی که اینجوری مینویسن خیلی مشکل دارم :/ البته بعضیاشون نمیدونن ولی بعضیا هم از قصد اینجوری مینویسن که خدا شفاشون بده !

زبان فارسی رو دارن با یه ع گذاشتن ته هر کلمه نابود میکنن ×__×

یا اصلا از قصد همه ی کلمه ها رو اشتباه مینویسن تا " شاخ " بنظر برسن :|

پاسخ:
مرسی از شما که وقت گذاشتید :)
وقتی ضد ارزش تبدیل به هنجار و ارزش میشه همینه شوربختانه. 
۲۲ آبان ۹۹ ، ۱۵:۴۹ دختر پاییزی

سلام...پست مفیدی بود.ممنون.. من شده به بعضی از بلاگ ها که سر میزنم علی رغم این که متن هایی که می نویسند خیلی عالیه...ولی گاهی چند غلط املایی دارند که آدم نمی دونه دانسته به متن اضافه شده یا اینکه واقعا غلط املاییه... و این جور موقع ها آدم نمیدونه به نویسنده اطلاع بده یا نه ...اگر نگه ممکنه باعث بشه که اون متن با غلط املایی بمونه و اگر بگه ممکنه بی ادبی یا گستاخی برداشت بشه مخصوصا اگر وبلاگ نویس با تجربه تر باشه 

پاسخ:
سلام
ممنونم که وقت گذاشتید 
به نظر من اشتباه املایی اگه دانسته و با هدف خاصی باشه باید توی پانوشت گفته بشه و در غیر این صورت دانسته نبوده‌ و بهتره گوشزد بشه

شما هم چیزی بگویید :)

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">