احتمال اینکه خودم باشم

یادداشت های روزانه از کتاب، فیلم، عکس و ... روزمرگی

از اینجا ---->> http://hanihastam.blog.ir/ <<----

احتمال اینکه خودم باشم

یادداشت های روزانه از کتاب، فیلم، عکس و ... روزمرگی

احتمال اینکه خودم باشم

روزنوشت های یک عدد آدمِ علاقه مند به کتاب، فیلم، موسیقی، دریا و دیگر چیزهای خوب!
شاید کمی تا قسمتی شاعر
و اینکه "نوشته های وبلاگ صرفن از تجربه های شخصی من نیستن و ممکنه فقط قصه باشن."

http://goo.gl/yhqVFL

t.me/falshemood

پیام‌های کوتاه
  • ۱۳ مهر ۹۵ , ۱۳:۱۵
    413
آخرین مطالب
حرف‌های شما
  • ۲۱ آبان ۰۲، ۱۱:۳۰ - بانوچـه ⠀
    :(

تصمیمت را بگیر حلزون!

جمعه, ۳ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۵۱ ب.ظ

اگه خونه بودم الان مثل بچه‌ی آدم می‌رفتم سراغ کتابخونه‌ی کوچکم و کتاب هایکوی ریچارد رایت رو برمی‌داشتم و چن تا هایکوی داغ با فصل-واژه‌ی تابستان می‌نوشتم براتون اما نیستم و مجبورم دنبال دانلودش باشم! ( من به کپی رایت پایبندم و چون این کتاب رو دارم دنبال PDFش می‌گردم). اگه به هایکو و از نوع امریکاییش علاقه دارید از ریچارد رایت فکر می‌کنم سه تا کتاب هایکو توی ایران چاپ شده ؛ یکی با اسم "تصمیمت را بگیر حلزون" از نشر سپیده باوران و برگردان رضا عابدین زاده ، یکی با اسم "این جهان دیگر" از نشر نگاه و برگردان احمد محیط (که این دو تا دستچین یک کتاب هستن و نمی‌دونم انتخاب مترجم‌ها هایکوهای یکسانی هست یا نه ) ، "هایکوهای چهار فصل" نشر آوای کلار و ... . من دومی رو دارم و برگردان خوبی به نظر میاد.

نتونستم توی نت هایکوی زیادی از ریچارد رایت پیدا کنم و به همین چن تا بسنده می‌کنم.

 

ابرها لبخند می زنند

به بادبادک زرد تنهایی که زیر پایشان

به پرواز است.

**

 

راهم را گم کرده‌ام

شب هنگام در شهری غریب

آسمانی پر از ستاره‌های سردِ قدیمی.
**

 

هم‌چون قلابِ ماهیگیری

سایه‌ی بلندِ گلِ آفتاب‌گردان

شناور است در دریاچه.
**


مردی که سل داره
و توی اتاق کناری زندگی میکنه
امروز سرفه نکرد
**


روشنایی بزرگ در مه
فانوس کوچکی بود
وقتی به آن رسیدیم
**


تصمیمت را بگیر حلزون
نصفت توی خونه‌ته
نصفت بیرون.

موافقین ۷ مخالفین ۰ ۹۹/۰۵/۰۳

یادداشت‌های شما (۱۱)

چقدررررر قشنگ بووودن

خیلییی

پاسخ:
:)
۰۳ مرداد ۹۹ ، ۱۴:۲۴ مترسک ‌‌‌‌‌

از اعماقِ قلب... کیف کردم! 👌😍

پاسخ:
خوشحالم:)

هانی جان مثل اینکه کامنتم رد نشد. باز می فرستم ولی اگر رد شده دیگه اینو تایید نکن عزیزم

 

اگر بعضی ها فرق شعر و هایکو را می دونستن، بیشتر ازش لذت می بردند. هایکو بنظر من یعنی یک فضاسازی رها. در کمترین جملات و حرف ها ترا به یک تصویر روشن مهمان می کند. همین هایکویی که تو بازگوش کردی، مرگ همسایه را چقدر زیبا بازگو کرده: 

مردی که سل دارد
و توی اتاق کناری زندگی می کند،
امروز سرفه نکرد
 

من این چندتا رو پیدا کردم هانی جان:

 

از شهرِ چه کسی آمده‌ای

اِی بارانِ وحشی و یکنواختِ بهاری

و به کجا می‌روی؟
———————————
روشن کردنِ چراغ

چک چکِ بارانِ بهاری

درس‌های صبحِ زود.
———————————
بردبارانه ایستاده

اسبی که به دانه‌های برف هدیه می‌دهد

خانه‌ای در پشتش.
———————————
آسمانِ بهاری

آن قدر صاف است

که انگار فردا را می‌بینی.

پاسخ:
درسته. هایکو یک نقاشی و تصویر به نظر میاد. یک آن و لحظه و بسیار قشنگه!

مرسی واسه هایکوها نسرین بانو

یک زن چاق عریان

نشسته روی اجاق آشپزخانه

سس سیب را مزه می کند

 

در آرایشگاه

بوی گند صابون و مو

یک روز گرم تابستانی!

 

من دارم کرایه خانه می دهم

برای شپش های اتاق سردم

و نور مهتاب هم

 

ورزشگاه:

همه صندلی ها اشغال شده است

با دانه های چرخان برف

 

ترجمه ی مهدی گنجوی

پاسخ:
به‌به! عالی. مرسی

مطلبی هم بود فکر کردم شاید خوشت بیاد برات کپی کردم:

کتاب "هایکو آن جهان دیگر" مجموعه 815 هایکو از ریچارد رایت نویسنده سیاهپوست آمریکایی توسط احمد محیط به فارسی ترجمه شد.

این شاعر و مترجم در گفتگو با خبرنگار مهر، در این باره گفت: کتاب "هایکو آن جهان دیگر" مجموعه‌ای است از 815 هایکو که ریچارد ناتانیل رایت همه آنها را در سال آخر عمرش (1960) سرود.

ریچارد ناتانیل رایت آمریکایی آفریقایی‌تبار را معمولاً به عنوان نویسنده‌ای در مکتب رئالیسم می‌شناسند که در آثارش به مشکلات نژادی در جامعه آمریکا ‌پرداخته و کتابهایش بر جنبش حقوق مدنی این کشور تاثیر گذاشت. مهمترین اثر او "پسرک سیاه" (یا پسرک بومی) است که به فارسی نیز ترجمه شده است که داستان واقعی زندگی خود اوست.

هایکو هم فرم‌بندی خاصی از شعر و سخنی شبیه رباعی است که در سه خط سروده می‌شود و به سخن 3-5-3 معروف است و معمولاً پایان آن باز هم همانند رباعی با سخنی آیرونیک و نوعی شگفتی همراه خواهد بود.

احمد محیط در ادامه افزود: رایت البته شاعر به معنای حرفه‌ای آن نبود اما در این هایکوها به صورتی بسیار لطیف به مسائلی انسانی و نیز تفاوت‌های جوامع شهری و روستایی و بعضاً هم با تم مربوط به زندگی سیاهپوستان به سرایش هایکو پرداخته است که همین امر من را تشویق کرد کتاب او را ترجمه کنم.

شاعر مجموعه‌های "سمت نور کجاست؟" و "جهان به گشت هزاره" اضافه کرد: من در مقدمه‌ای بر این کتاب به زندگی و آثار رایت و نوع هایکوهایی که او سروده و نیز انواع هایکو در زبان غیرژاپنی نگاهی انداخته‌ام.

به گفته وی که پیشتر هم مجموعه‌ای از شعرهای معاصر فارسی را در کتابی به نام "دنیا خانه من است" به انگلیسی برگردانده بود، کتاب "هایکو آن جهان دیگر" در بیش از 300 صفحه به زودی توسط انتشارات نگاه چاپ خواهد شد.

این شاعر که در عین حال یک روانپزشک است و بیش از 15 سال است که در سازمان جهانی بهداشت مشغول فعالیت است و مسئولیت‌های مختلفی را در دفتر منطقه‌ای این سازمان در شهرهای اسکندریه و قاهره مصر عهده‌دار بوده است، در ادامه این گفتگو از انتشار کتابی دیگر در حوزه تخصصی خودش یعنی روانپزشکی خبر داد و گفت: به همراه تعدادی از دوستان کتاب حجیم "از ذره تا ذهن" نوشته معروف استیون رُز محقق بزرگ انگلیسی را که درباره حافظه نوشته شده است، ترجمه و ویراستاری کرده‌ایم و امیدوارم به زودی نزدیک منتشر شود.

محیط اضافه کرد: من ترجمه 5 فصل از این کتاب را که بیش از 14 فصل است، به همراه ویراستاری آن بر عهده داشته‌ام و از دوستان مترجم دیگر بخش‌های کتاب هم می‌توانم به خسرو پارسا و پروین دولت‌آبادی اشاره کنم.

این مترجم 67 ساله کرمانی در عین حال گفت: کتاب "از ذره تا ذهن" فقط مورد استفاده پزشکان مغز و اعصاب نخواهد بود و خوانندگان فرهیخته هم می توانند از ان بهره ببرند.

پاسخ:
توضیح کاملی بود. ممنونم :)

ظهر تابستان است

سایه ها می دانند 

که چه تابستانی ست ...

 

چه جالب !دیروز کلی پرواز بادبادکها را به تماشا نشستم...

حس پرشین داشت این پستتون:)یادش بخیر

پاسخ:
چه پرواز خیال‌انگیزی
تماشای بادبادک‌ها
در ظهر تابستان!

ظهر نبود عصر بود :)

شاید به اندازه بادبادک های دست ساز قدیم شیرین نبود اما رنگ و طرح و چراغ های  رنگی این بادبادک ها قشنگ و جذاب بود و خوشی بچه ها و والدین دیدنی ...اونم با ماسک و شیلد ...چه روزگاری ...

پاسخ:
نخ بادبادک را می‌کشد
کودک بازیگوش
در عصر تابستان

(خوب شد؟) :))

یا مثلن

بادبادک می افتد
نگاه بهت زده کودک
از پشت شیلد :))
ولی فصل واژه نداره این یکی!

ماتسو باشو:

 

برکه کهن

جهیدن غوکی

صدای آب.

پاسخ:
باشو بی نظیره

آخ آخ

حلزونه خیلی خوب بود!!

 

پاسخ:
:)

لاکپشت کلمه بهتری برای خطاب کردن من بحساب میاد..

خوب شد؟عالی شد ...

عجب شعرهایی فقط هایکو نشد شعر بالایی ۴کلمه کم داره پایینی ۲تا اضافه:))

پاسخ:
محبت دارید :)

شما هم چیزی بگویید :)

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">