احتمال اینکه خودم باشم

یادداشت های روزانه از کتاب، فیلم، عکس و ... روزمرگی

از اینجا ---->> http://hanihastam.blog.ir/ <<----

احتمال اینکه خودم باشم

یادداشت های روزانه از کتاب، فیلم، عکس و ... روزمرگی

احتمال اینکه خودم باشم

روزنوشت های یک عدد آدمِ علاقه مند به کتاب، فیلم، موسیقی، دریا و دیگر چیزهای خوب!
شاید کمی تا قسمتی شاعر
و اینکه "نوشته های وبلاگ صرفن از تجربه های شخصی من نیستن و ممکنه فقط قصه باشن."

http://goo.gl/yhqVFL

t.me/falshemood

پیام‌های کوتاه
  • ۱۳ مهر ۹۵ , ۱۳:۱۵
    413
آخرین مطالب
حرف‌های شما
  • ۲۱ آبان ۰۲، ۱۱:۳۰ - بانوچـه ⠀
    :(

درباره‌ی دیروز

دوشنبه, ۸ خرداد ۱۳۹۶، ۰۳:۰۱ ب.ظ
من فکر می‌کنم اگه درباره‌ی یک رویداد که روزی به نامش هست همون روز بنویسی شانس کمتری برای خونده شدن بهش دادی. برای همین ترجیح دادم امروز درباره‌ی 28 می ؛ روز جهانی بهداشت قاعدگی بنویسم.
و البته من حرف تازه‌ای درباره‌ی این اتفاق بیولوژیک و مبحث تخصصی «بهداشت قاعدگی» ندارم. چون هم اینکه تخصصش رو ندارم و هم اینکه فکر می‌کنم دست کم خوانندگان این وبلاگ به اندازه‌ی کافی اطلاعات دارن در این زمینه. اینکه دارم ازش می‌نویسم صرفن برای شکستن این تابو هست. تابویی به نام پریود.
فکر می‌کنم نخستین گام برای شکستن یک تابو اینه که ازش حرف بزنی و ازش بنویسی. یا به قولی فریادش بزنی! پریود و این اتفاقی که ماهانه برای تقریبن نیمی از جمعیت جهان میفته چیزی نیست که بشه و درست باشه که مخفیش کرد و این کار ، این تغییر ، مثل تمام تغییرهای دیگه از خودمون شروع میشه. از منِ برادر/دوست پسر/ پدر/همسر تا مادر خونه که احتمالن نخستین مربی یک دختر در این زمینه هست. خیلی مهمه که وقتی یه دختر برای نخستین بار پریود میشه بزنی توی گوشش و بگی اینو زدم که با حیا بمونی و کل اطلاعاتی که بهش میدی همین باشه یا اینکه از قبل در مورد این اتفاق باهاش صحبت کنی که وقتی دچار خونریزی شد فکر نکنه داره می‌میره! 
جامعه هیچ وقت برخورد خوبی با یک فرد پریود نداشته. از حبس کردن طرف به جرم ناپاکی گرفته تا گرسنگی اجباری و مجازات(!!)های مختلف دیگه برای خارج کردن جن از بدن فرد! الانم فرق زیادی نکرده. فقط نوع این محدودیت‌ها عوض شده. فکر نمی‌کنم مخفی کردن پریود از پدر یا برادر و اون حجم استرسی که به فرد وارد میشه برای مخفی کردن نوار بهداشتی از مغازه گرفته تا حتا توی خونه توی شرایطی که نیاز به آرامش مطلق داره چیزی کم از زندانی کردن فرد توی طویله داشته باشه. فکر نمی‌کنم فشار معلم ورزش به یه دختر پریود چیزی کم از شکنجه‌های قرون وسطا داشته باشه. فکر نمی‌کنم شنیدن جمله‌ی "اه تو که باز پریودی" از شریک زندگی یا دوست پسرت چیزی کم از زشت‌ترین فحش‌ها داشته باشه. و راه این تغییر از ما می‌گذره. از نگاه ما به این مسئله‌ی فیزیولوژیک که بنای هستی یک انسانه ، از نگاه ما به زن و از نگاه ما به جنسیت. 
همه‌ی ما -چه پسر باشیم چه دختر- بنا به نقشی که توی یک خانواده داریم توی زندگی‌مون با این پدیده‌ی فیزیولوژیک روبروییم. همه‌ی اینا رو گفتم که برسم به اینجا که یک فرد در دوران پریود یا پیش از اون ، PMS یا سندروم پیش از قاعدگی دچار تغییرات هورمونی‌ای میشه که روی جسم و روانش تاثیر زیادی داره. حداقل کاری که برای فرشته‌های زندگی‌مون می‌تونیم بکنیم اینه که توی این روزها بیشتر هواشونو داشته باشیم و بیشتر حواسمون بهشون باشه. و این اصلن چیز زیادی نیست. می‌تونیم فردی باشیم که پریودی ازش مخفی میشه و  برای یک نفر تبدیل به بار اضافه میشیم یا کسی باشیم که با درک شرایط کمک می‌کنیم اون روزهای سخت یه کم آسون‌تر بگذره. انتخاب با ماست. 
و اینکه اگه توی موقعیتی هستید که می‌تونید در آموزش فرزندان این سرزمین که هنوز توی خیلی از خانواده‌هاش از پریود به عنوان یک راز مگو حرف زده «ن»میشه نقش دارید شما خیلی مهمید!
موافقین ۵ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۰۸
هانی هستم

یادداشت‌های شما (۱۶)

خیلی وقت ها دلم می خواسته داد بزنمو به همه پسرا بگم کوفتتون بشه واقعا کوفتتون بشه که پسرید و ماهی یک بار مرگ رو به چشم نمی بینید 
من تو مواقع بحرانی  قبل پریودی فقط به مرگ فکر میکنم دست خودم نیست اصلا دست خودم نیست اون موقع توانایی کشتن خودم یا هر ادم دیگه هم دارم مخصوصا که این کوفتی با شیمی در مانی همزمان بشه  قاتل درونم فعال میشه اینقدر که از همه آدما بدم میاد مخصوصا ادمای سالم   از وقتی فهمیدم افسردگی پریودی طبیعیه خیلی نمی ترسم ولی خیلی وقت پیش از این همه حس نفرت وحشت می کردم  
تو خونمون بهم اعلام خطر می کنیم ببین فلانی قراره پریود بشم پس حواست باشه خیلی به پرو پای هم نپیچیم و چرت و پرتایی رو که می گیم به دل نگیریم 

پاسخ:
خیلی مهمه که این وضعیت رو بشناسیم و بدونیم توی هر روزش چه اتفاقی میفته. این خیلی به نوع برخوردمون با پریود کمک میکنه. فکر می‌کنم برنامه‌های موبایلی خوبی در این زمینه باشن.


ممنون که نوشتی...

دبیرستان معلم زیست خانومی داشتیم،یکی از بچه ها به همین دلیل پریودی خیلی بدحال بود.قبل کلاس به دبیر گفت دل دردم.اون خانوم وجیهه هم اومد سر کلاس و کلی نطق کرد که حرف دوستتون خیلی بد بوده.و اینکه حتی اگه دل دردین،بگین سردردم ک حیا داشته باشین!!
پاسخ:
خواهش می‌کنم. هر چند فکر می‌کردم نوشتن از پریود توسط یک پسر عجیب باشه ولی ترجیح دادم این اتفاق بیفته. اینم یه جور تابوشکنیه دیگه!

میشه من به این نظام آموزشی فحشای کش‌دار بدم خانم دکتر؟!
واقعا برام عجیب بود که شما به عنوان یه مرد در موردش نوشتی. ولی واقعا الان که دارم فکر میکنم میبینم انتظار همچین حرکتِ پخته ای هم از شما میرفت :) به هر حال باید بگم که دخترتون(اگه دارید) خیلی خوش شانسه واقعا. در واقع من هیچ وقت تغییر قابل ملاحظه ای ندارم تو اخلاقم، ولی شدیدا درد میکشم و حواسم هست کسی نمفهمه و این خیلی بده.. از نزدیک ترین افراد بگیر همینجوری برو تا آخر. و واقعا ممنون که نوشتین.
پاسخ:
هنوز اونقد خوشبخت نیستم که دختر داشته باشم ولی قول میدم بابای خوبی باشم!! 

خواهش می‌کنم. اطلاع رسانی بخشی از رسالت یک وبلاگه.
درود برشما .

سپاس ها . وضعیت خانواده ها در شهر های کوچک با محیط غالب مذهبی - بخونیم خرافی- به قدری ترحم برانگیره که گاه فکر می کنم دخترانه گی این شهر ها در نطفه خفه شده . هنوز نمیشه صریح به مرد فروشنده گفت لطفا یه نوار بهداشتی برام بذارین . هنوز نمیشه تو خونه بگی پریودم و لطفا بذارین پریود باشم بذارین بتونم پریود باشم . دردش با حجم این همه "عیب محسوب شدن " چندین برابر میشه ....


خوشحالم که در خانواده یی رشد کردم که دقیقا مادرم از مدتها قبلش ازین اتفاق برام گفت . و من ترسی از مواجهه با این اتفاق نداشتم. 
خوشحالم که برادرهام به خوبی درک می کردن و هر کاری می تونستن برای آروم بودنم انجام میدادن  .

بازهم بابت جسارتی که داشتین ازتون ممنونم . 
پاسخ:
درود دوست گرامی

امیدوارم همه‌ی مردم ما اونقدری رشد فکری و فرهنگی بکنن که چنین موضوعی دیگه عیب حساب نشه.

خواهش می‌کنم :)
(-:!واقعا خیلی جالب بود که یه مرد بتونه اینقدر قشنگ درک کنه و بفهمه این چیزارو واقعا ممنون که نوشتید.
پاسخ:
خواهش میکنم :) وظیفه س
نمیدونم دفعه چندمه که از این پست ها میخونم ( منطورم این چند روز نیست ! کلا تو چند ماه اخیر ) ولی هر دفعه با خوندن این حرفا به این فکر میکنم که واقعا من اطرافم از این افراد ندیدم 
اینکه بخوای خجالت بکشی که بگی یا همه به چشم یه مجرم بهت نگاه کنن یا حتی به چشم یه بیمار هم بهت نگاه نمیکنن... خیلی عادی و معمولی باهات برخورد میکنن جوری که خود آدم فک نمیکنه یه چیزیشه ولی خب طبیعتا در عین این رفتار عادی که باهات دارن مراعاتت رو هم میکنن 
حتی دبیر ورزش هایی هم که داشتم اینقدر درک داشتن تا به امروز که به آدم گیر ندن و خیلی وقتا قبل از اینکه خودت بگی گفتن اگه پریود هستین نمیخواد این هفته مثلا دراز نشست رو برین هفته بعد ازتون میگیرم یا ... 
بین دوستام هم خب خیلی ها هستن که وقتی میشن بدون خجالت به برادرشون میگن 
اینکه میگی تو گوش طرف میزنن یا بحث آموزش و اینا ... 
یادمه دبستان که بودم چندین و چند بار برامون دکتر آوردن و حرف زد و حتی کتاب هم بهمون دادن و خب هممون در موردش اطلاعات بدست آوردیم 
فک کنم دیگه گذشت اون زمانا که به چش بد به آدم نگاه میشد 
+اووووف چه قدر زیاد شد :/ 
پاسخ:
خوشحالم که این حرفا رو می شنوم! این خبر خوبیه!

مرسی از کامنتتون :)
اولین باری که پریود شدم
بابام برام یه جعبه شیرینی خرید

پاسخ:
چه خووووووب!! چه حس خوبی داشت این کامنتت دلارام! 
۰۸ خرداد ۹۶ ، ۲۰:۲۴ گمـــــــشده :)
شاید خنده دار باشه ولی یه مدتی دو سه روز قبل پریود چنان غمی میومد سراغم که خودم می موندم از کجاست..
الان که اوضاع روحیم بهتره فهمیدم شرایط زندگی خیلی توی حالات روحی این دوره تاثیر داره. مثلا زمانی که بیکار بودم دز غم و فشاری که روم بود خیلی بیشتر از الان که سرکار هستم بود. الان برام یه جور دیگه اس. مثلا یه بار می خواستم برم از پسره خواستگاری کنم..خخخخخخخخخخخ....
وقتایی که همچین تصمیماتی به ذهنم می رسه سعی می کنم دو سه روزی صبر کنم. ببینم این فکر از کجا نشات می گیره..خوشبختانه به دو روز نگشیده منشا خودشو نشون می ده..خخخخخخخ
لامصب فشار ذهنی عمل کردن به تصمیمات احساسی روزای قبلش اینقدر زیاده که گاهی از دستم در میره و بهشون عمل هم می کنم..

پاسخ:
همونطور که گفتید شرایط روحی ای مثل استرس شدیدن روی pms و تشدیدش تاثیر داره. برای همین خیلی مهمه که توی این روزا آروم باشید که عوامل جانبی باعث تشدید علایم این دوره نشه.
بله میتونین.فقط تو دلتون فحش بدین اینجا زیر18سال عبور و مرور میکنن:))
پاسخ:
چشم :)))
۰۹ خرداد ۹۶ ، ۰۱:۰۲ دل آرام میم سین
منم می‌تونم این قسمت رو اضافه کنم بهش که بهتره هممون اعم از خانم و آقا انقدری که در مورد قاعدگی خانوما فکر می‌کنم و می‌نویسیم، یکم در مورد قاعدگی ذهنی که آقایون هم دچارش می‌شن، بیشتر مطالعه کنیم؛ برای دنیا و آخرتمون خوبه!
پاسخ:
اینم نکته ای بود که ننوشتمش
اینطور که گفته میشه نوسان تستسترون در آقایون هم باعث ایجاد نوسانات روحی شبیه پریود در خانم ها میشه که خب کسی بهش توجه نمیکنه و درک نمیشن آقایون!
چه بحث و پستی و چقدر هممون حرف داریم برای گفتن ....من اگر بنویسم هفتاد من مثنوی میشه:)چون در چند مقطع و چند جایگاه باید بنویسم :_)))

پاسخ:
بنویسید کم‌کم پس :) شاید به درد یکی خورد...
خیلی خوبه که  کسی به نوسانات آقایون توجهی نداره حداقل آسیبش یکمی کمتره :)))
والا به ماها اینقدر توجه منفی و معکوس شده که تا مدتی فکر می کردم مریخی هستیم 
 البته مطالعه می کنیم که بقول دوستمون برای دنیا و اخرتمون خوب باشه و احیانا اگه پای اسب طرف خوب شد و  پیداش شد به مشکلی بر نخوریم :))
پاسخ:
آره مطالعه کنید ، خوبه !

:)))
خیلی واقعا جای تاسف داره که مردم سرزمین من بجای اینکه قبول کنن این چیزا از روی غریزه و خدادادیه و باید راجعش یاد بگیرن و بفهمن گاه روز به روز پسرفت میکنن و میشن مایه ننگ... ای کاش ای کاش ای کاش یه روزی برسه که مردای سرزمین ما بفهمن اینا همش نشانه مادر بودن و مادر شدنه ... ایکاش خواهرا و دخترای ما حداقل بتونن ازخودشون دفاع کنن ...
هانی عزیز من این پشت پی.سی بلند براتون با افتخار دست میزنم و برای شریک زندگیتون آرزوی روزای پراز همینجور عقلانیت و عشق میکنم ....
پاسخ:
واقعن ندونستن بعضی چیزای بدیهی جای تاسف و اندوه داره. امیدوارم نسل به نسل و روز به روز بهتر بشیم...

ممنون از آرزوی خوبتون :)
کاش دنیا پر بود از مرد های مثل شما 
به نظرم دوتا مسیله ی مهم تو جامعه ما برای مادر هایی که پسر دارن اینه که دوتا موضوع رو بهشون یاد بدن 
یکی این موضوعه و یکی درست نشستن تو تاکسی 
مرسی که نوشتین 
کاش ....
کاش ...
و کاش 

پاسخ:
لطف دارید.

یه روز خوب میاد حتمن :)
چقدر خوبه که مردها اطلاعات درستی از وضعیت جسمی خانما داشته باشند ..

مطلب به جایی بود .. 
پاسخ:
:)
خیلی خوشحالم که بگم کمی جو ایران نسبت به زمان دخترانگی من فرق کرده. 
یادمه من توی مدرسه بودم و وقتی متوجه شدم پریود شدم، تا مرگ ترسیدم! 
نمی دونستم چه اتفاقی افتاده و چکار باید بکنم؟
فقط شانس آوردم و زنگ آخر مدرسه بود. رفتم خونه، مادرم داشت کاشی های هال رو می شست و من جرئت نمی کردم بهش بگم چه اتفاق بدی (!!!) برام افتاده.

دو روز قبل از پریود شدن، هر زن یا دختری دچار افسردگی میشه و خیلی حساس. یادمه همیشه خیلی کمر درد داشتم اما اون دو روز قبل رو دلم می خواست اطرافیانم رعایت کنند... منتهی موضوع از جنس "هیس" بود و از کجا بدانند؟

این پستتو دزدیدم چون بهتر از خودم توضیح دادی.

خیلی دوستت دارم هانی محبوبم و بهت افتخار می کنم 
پاسخ:
آره. می‌تونیم امیدوار باشیم که روز به روز بهتر بشه. 

ارادتمندم نسرین عزیز :)

شما هم چیزی بگویید :)

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">