احتمال اینکه خودم باشم

یادداشت های روزانه از کتاب، فیلم، عکس و ... روزمرگی

از اینجا ---->> http://hanihastam.blog.ir/ <<----

احتمال اینکه خودم باشم

یادداشت های روزانه از کتاب، فیلم، عکس و ... روزمرگی

احتمال اینکه خودم باشم

روزنوشت های یک عدد آدمِ علاقه مند به کتاب، فیلم، موسیقی، دریا و دیگر چیزهای خوب!
شاید کمی تا قسمتی شاعر
و اینکه "نوشته های وبلاگ صرفن از تجربه های شخصی من نیستن و ممکنه فقط قصه باشن."

http://goo.gl/yhqVFL

t.me/falshemood

پیام‌های کوتاه
  • ۱۳ مهر ۹۵ , ۱۳:۱۵
    413
آخرین مطالب
حرف‌های شما
  • ۲۱ آبان ۰۲، ۱۱:۳۰ - بانوچـه ⠀
    :(

دخترها هم فریاد می‌زنند...!

يكشنبه, ۶ فروردين ۱۳۹۶، ۱۰:۲۷ ق.ظ

شبی که با «هیس!دخترها فریاد نمی‌زنند» شروع بشه و با خبر سیل و مرگ تراژدیک یه زن ادامه پیدا کنه با بی‌خوابی و کابوس و سردرد تموم میشه...

#آبرو! اگه دختر باشید ، اگه دختر داشته باشید ، یا دست کم اگه «هیس!دخترها فریاد نمی‌زنند» رو دیده باشید شاید بیش از همه کلمه‌ی شاید مزخرف «آبرو» به گوشتون خورده باشه و بهش فکر کرده باشید. شاید بیش از همیشه به سکوت در مقابل شکل‌های مختلف تجاوز فکر کرده باشید. اگه دختر باشید شاید بیش از همه سکوت کرده باشید. شاید بیش از همه ، فریادتونو توی گلو خفه کرده باشید. شاید دردهای بیشتری رو با خودتون کشیده باشید. بغض‌های بیشتری رو فرو برده باشید. و همه‌ی اینها رو فرهنگ مردسالارِ «ناموس محور!»ی به ما دیکته کرده که زن رو پیش از اینکه یک انسان و جنس برابر ببینه یک «ناموس» می‌بینه! ناموس مرد! ناموسی که باید دو دستی بهش بچسبی که باعث آبروریزی نشه. صورت مسئله‌ای که خیلی وقتا که پای «آبرو»! در میان باشه به سادگی پاک میشه. کافیه یه نگاه به صفحه‌ی حوادث بندازید یا «قتل‌های ناموسی» رو سرچ کنید. «سردار محمدرضا مقیمی: بیشترین نوع جنایت در کشور ما مربوط به مسائل ناموسی و شک ارتباط با دیگری است». دقت کنید! شک ارتباط با دیگری!! یعنی طرف شک میکنه که دخترش توی خیابون با یکی حرف زده و بنگ!! خلاص! حرف‌ زده‌ها! نه که رابطه‌ی خاصی داشته! سرچ کنید ببینید چند قاتل همین رو گفتن که «شک داشنم دخترم/زنم/خواهرم با فلانی در ارتباطه»!! 

ناموس، به همین سادگی کلمه‌ایه که جنایت‌های زیادی به بار آورده و قربانی‌های زیادی گرفته. اما چرا؟ چرا باید به دخترامون «هیس» رو دیکته کنیم؟ چرا به جای آموزش درست باید یادشون بدیم درد بکشن و سکوت کنن؟ که از ابتدایی‌ترین حقوق خودشون که مالکیت تنشون هست چیزی بهشون نگیم؟ تا کی صفحه‌ی حوادث باید پر باشه از تصویر شطرنجی شده‌ی پدر و برادر و شوهری که با افتخار میگن «کشتمش تا آبروم حفظ بشه»؟؟ «تا این لکه‌ی ننگ رو پاک کنم»؟ ننگ تویی احمق که زمینو تبدیل کردی به کشتارگاه!! نه دختری که بهش تجاوز شده و حالا از ترس آبرو نمی‌تونه حق خودشو از متجاوزش بگیره. و البته باید یه نگاهی به قانون در مورد قتل‌های ناموسی هم بندازیم و ببینیم کجای کار اشتباهه.

+به کودکانمون، چه دختر چه پسر یاد بدیم که مالک تنشون هستن. که هیچ غریبه‌ای حق نداره بهشون دست بزنه. که به پدر و مادرشون اعتماد کنن و بدونن می‌تونن «راز»شون رو بهشون بگن. شاید دنیای بهتری ساختیم.

+ نسرین عزیز توی وبلاگ تجاوز ممنوع خیلی بیشتر و بهتر این موضوع رو باز کرده. بخونید و به پدر و مادرها هم معرفیش کنید.

+خدا مرا ببخشد / مرگِ کودکِ همسایه را بهانه کردم / سخت در فراق یارم گریستم (علیرضا روشن)

+ فالش !

موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۶/۰۱/۰۶
هانی هستم

یادداشت‌های شما (۱۰)

سلام
واقعأ به نظر من دخترها بیشترین ظلم در حقشون میشه مثلأ مرد متأهل میره با دختر دوست میشه زشت نیست اما خواهر خودشون دوست پسر داشته باشه باید کشته شه کسی هم نیست که بهشون بگه اگر ناموس تو ناموس پس چرا با ناموس مردم لاس میزنی ، نیشت باز میشه وقتی یه زن و می بینی ، چرا چشات تار میشه ؟ من اینجا هم نمیتونم حرفامو بزنم چون نویسندش مرد !
من شما رو دنبال می کنم خوشحال میشم منو دنبال کنید
موفق باشید
پاسخ:
سلام
اینجا می‌تونید حرف‌تونو بزنید :)

ممنونم
فرهنگ ما هرگز عوض نمیشه. حتی روشنفکرهای اینجام فقط ادعاشون میشه. واقعا کفر آدم درمیاد از این چیزا. از بچگی باید همه چیز رو آموزش داد، حتی اگه تو مدرسه ها نمیگن خود پدر و مادر وظیفه ش رو دارن.
پاسخ:
از این سیستم آموزشی فعلی که امیدی آبی گرم نمیشه. می‌مونن پدر و مادرا

خدا عاقبت همه مونو ختم به خیر کنه
پاسخ:
آمین!
با یه چیزای این متن مخالف بودم اما اون آخری ک ایتالیک نوشته شده رو واقعا درک میکنم. ینی روزی نیس ک من با دخترا کلاس داشته باشم و بهشون از ارزش خودشون و جسمشون نگم ... بارها و بارها هم با مادرا و پدراشون جلسه گذاشتم و بهشون سپردم اگه نسبت ب وجود و بدن خودشون بابچه ها جدی حرف بزنن اعتماد ب نفسشونم بالا میره درسشونم خوب میخونن اما گاهی وقتا فقط میدونن ک بچه هاشونو سرکوب کنن ... خیلی آدم دردش میاد با این موضوعات...
پاسخ:
مرسی که نظرتون رو نوشتید. کاش اینم می‌گفتید که با کجاش مخالف بودین.

از طرف خودم از تلاش شما به عنوان یک آموزگار سپاسگزارم. چشم امیدها به شماهاست!
ممنونم پسرم از معرفیت
اما من با دوست عزیزی بنام ناهید که نظر دادن فرهنگ ما هرگز عوض نمیشه مخالفم.
درینمورد تابو داره شکسته میشه و نسل جدید با آگاهی دادن و باز کردن چشم دیگران دارن از این موضوع مزخرف و غیرانسانی جلوگیری می کنند.
مبارزه با اون نوع افکار عهد دقیانوسی، باید و حتمآ این بخش از فرهنگ رو تکون میده و تغییر میده. فقط نباید ناامید شد و به آگاهی دادن پرداخت. و... بخصوص به این آگاهی دادن ادامه داد.
از پدر و مادر شروع میشه اما اطرافیان بخصوص معلم ها باید ادامه اش بدن.
پاسخ:
خواهش می‌کنم نسرین بانو

بله منم امیدوارم.
هانی جان
متوجه شدی که گاهی این : داشتم از ناموسم دفاع می کردم... یا غیرتی شده بودم یا.... همش بهانه ایه برای تبریه شدن در دادگاه؟

جالبه که نود و نه درصد هم این شگردشون کارگر میشه!

خاک بر سر گوش هایی که نمی بینند!
پاسخ:
بله شوربختانه...
مطلبی رو بیان کردی که میشه بگم سالهاست یعنی از وقتی که فهمیدم دخترم و چرایی این تفاوتهای دختر و پسر بودن برام سوال شد ، تو ذهن من بوده و هست و همراهمه.
حالا که دختر دارم بیشتر دارم به این سوالها فکر میکنم و می خوام کاری کنم که اون دیگه فکر نکنه اما جامعه نمیزاره. اگه من و پدرش هم خیلی روشنفکرانه با این قضیه برخورد کنیم بازم به یه جایی می رسیم که برای یه مهمونی رفتن باید درباره ی آستین لباسش نظر بدیم که مبادا کسی بد نگاهش کنه . 
ما همه یاد گرفتیم که فریاد نزنیم. تجاوز جنسی گوشه ای از دنیای دخترهاست که خفه اشون کرده ، تجاوز به فکر و تحصیل و شغل و مقام شون هم هست.
جامعه مرد سالار با داشتن مردهایی چون شما باید کلاه از سر برداره و تمام قد تعظیم کنه. حیف که شما هم یه جایی انگ بی غیرتی می خوری. البته ببخشید ها اینو میگم ولی این واقعیت جامعه هستش.
یه روز توی تاکسی بودم و یه آقایی با یه دسته گل وشیرینی نشست تو تاکسی. راننده باهاش سر صحبت رو باز کرد و فهمید آقا دارن میرن بیمارستان چون پدر شدن. اما خوشحال نبود چون دختر دار شده بود!!!
اون آقا از من هم کم سن و سال تر بود و من هنوزم برای دخترم نگرانم تا وقتی که یک مرد به پسر دار شدنش بیشتر امید بسته و افتخار می کنه. این یعنی هنوزم فکر بد و نگاه بد و تجاوز وجود داره...
پاسخ:
جامعه هم مجموعه‌ی ما انسان‌هاست. باید یک روز این فکر و اندیشه به نگاه غالب تبدیل بشه. اون روز تضادی بین ارزش‌های واقعی و عرف فسیل جامعه وجود نخواهد داشت.

در مورد انگ بی غیرتی هم بله، متاسفانه همینطوره.
سلام آقا هانی
ممکن نظرتونو راجبه صیغه تو پست جدیدم بگید خیلی دوست دارم نظر شما رو هم در این خصوص بدونم
پاسخ:
سلام
حتمن می‌خونمتون
غیرت؟
آبرو؟
ناموس؟
فرهنگ؟
آبروی خانوادگی؟
اصالت خانواگی؟
رفاقت؟
احترام؟
بزرگتر و کوچکتر؟
همسر؟
و....
از نظر من اینها و چندین و چند واژه دیگه باید یکبار دیگه معنی بشن. انگار بعضی از ما درست متوجه مفهوم اونها نشدیم. برای همینه که اتفاقات اینچنینی می افته. 
ممنون که برای این موضوع مطلب نوشتی.
پاسخ:
آره درسته میگی. باید از نو معنی‌شون کرد. یه جور روشن‌تر مهربون‌تر!

:)
۱۵ فروردين ۹۶ ، ۰۸:۱۶ علی امین زاده
تا جایی که من دیدم الان دارند توی مهد کودک این مسایل رو به بچه ها آموزش می دن.
پاسخ:
امیدوارم آموزش‌ها کاربردی و بدون پرده باشه.

شما هم چیزی بگویید :)

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">