احتمال اینکه خودم باشم

یادداشت های روزانه از کتاب، فیلم، عکس و ... روزمرگی

از اینجا ---->> http://hanihastam.blog.ir/ <<----

احتمال اینکه خودم باشم

یادداشت های روزانه از کتاب، فیلم، عکس و ... روزمرگی

احتمال اینکه خودم باشم

روزنوشت های یک عدد آدمِ علاقه مند به کتاب، فیلم، موسیقی، دریا و دیگر چیزهای خوب!
شاید کمی تا قسمتی شاعر
و اینکه "نوشته های وبلاگ صرفن از تجربه های شخصی من نیستن و ممکنه فقط قصه باشن."

http://goo.gl/yhqVFL

t.me/falshemood

پیام‌های کوتاه
  • ۱۳ مهر ۹۵ , ۱۳:۱۵
    413
آخرین مطالب
حرف‌های شما
  • ۲۱ آبان ۰۲، ۱۱:۳۰ - بانوچـه ⠀
    :(

-اگه تو امتحانت رد بشم چه بلایی سرم میاد؟

-ایوا...

-بد میشه؟

-من نمی‌دونم.

-فکر می‌کنی خاموشم می‌کنن چون عملکردم اونطوری نیست که باید باشه؟

-ایوا... جواب سوالت رو نمی‌دونم. دست من نیست.

-چرا اصلن دست کسیه؟ تو هم کسی رو داری که آزمایشت کنه و بعد خاموشت کنه؟

-نه ندارم.

-پس چرا من دارم؟

ex machina

امروزمطلبی خوندم با عنوان «آیا با آمیژه‌ی انسان-خوک باید مثل یک شخص برخورد کرد؟» دانشمندا دارن روی «آمیژه‌ی انسان-خوک» تحقیق می‌کنن. موجودی که می‌تونه اندام‌های انسانی رو تولید کنه. توی این روش سلول‌های پوست انسان رو برمی‌دارن،تبدیل به سلول‌های بنیادی (ای که قادر به تولید هر نوع سلول یا بافتی در بدن هستن) کرده و به جنین خوک تزریق می‌کنن. از طرفی ژن‌هایی در خوک که مثلن ریه رو می‌سازن رو با تکنیک اصلاح ژن حذف می‌کنن و سلول‌های بنیادینی که مسئول ساخت ریه انسانی هستن یک ریه تقریبن انسانی رو در بدن خوک می‌سازند. حالا سوالی که پیش اومده اینه که با این آمیژه‌ی انسان-خوک باید چطور رفتار بشه؟ و این کار چقدر اخلاقی هست؟

«فرا ماشین» رو مدت‌ها پیش دیدم و با خوندن این مطلب یادش افتادم. سومین فیلمی بود که در ژانر هوش مصنوعی ازش خوشم اومد و از دیدنش لذت بردم. دو تای دیگه her و Artificial Intelligence بودن و از این میان Artificial Intelligence بسیار سوزناک و تراژدیک بود.  مثل همیشه جدال بر سر اخلاقیات. دیالوگی که ابتدای پست نوشتم خیلی خوب این تناقض رو نشون میده. تناقض پیشرفت هوش مصنوعی و اخلاقیات. هوش مصنوعی همیشه مخالفان و موافقان خودش رو داشته. نخستین چیزی که با دیدن این فیلم‌ها و یا حتا خوندن دستاوردهای علمی در زمینه‌ی روباتیک و هوش مصنوعی به ذهن میاد همین مسئله است. اخلاق کجای این داستان قرار می‌گیره؟ آیا ما مجاز به ساخت ربا‌ت‌های تا این حد هوشمند هستیم؟ اسمش برده‌داری مدرن نیست؟ آیا مجازیم یک کپی همسان از انسان بسازیم برای پیوند اعضا و بعد از برداشتن عضو "بکشیمش؟" یا حتا همین آمیژه‌ی انسان-خوک؟ و هزاران سوال بی جواب دیگه در زمینه‌ی اخلاقیات. 

-Are you attracted to me? You give me indications that you are.

-...I do?

-Yes.

-How?

-Micro expressions

-Micro expressions?

-The way your eyes fix on my eyes and lips. The way you hold my gaze... or don't. 

Do you think about me when we aren't together? 

Sometimes , at night , i wonder if you're watching me on the cameras. And i hope you are.


- یه روز هوش‌های مصنوعی به ما طوری نگاه می‌کنن که ما الان به اسکلت‌های فسیل شده تو دشت‌های افریقا نگاه می‌کنیم؛ یه نوع میمون دو پا که تو گرد و خاک زندگی می‌کنه ... با یه زبون ابتدایی و یه سری وسیله. همه چی برای انقراض آماده است.

«Ex machina»

+شما چه فکر می‌کنید؟

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۲۱
هانی هستم

یادداشت‌های شما (۱۰)

تر جیح میدم بهش فکر نکنم چون به هیچ نتیجه ای نمی رسم

پاسخ:
:)
۲۱ مهر ۹۵ ، ۱۴:۲۴ جلبک خاتون
اصلا باورم‌نمیشه !

همین مدتی پیش داشتم‌کلی در مورد همین فیلم با کسی صحبت میکردم که ندیده بودتش!
ترسیدم ! دیگ اذیتتون نمیکنم به جان خودم !

پاسخ:
:دی بهت نگفته بودم من از یه سیاره ی دیگه اومدم؟؟
۲۱ مهر ۹۵ ، ۱۴:۳۳ جلبک خاتون
فیلم باز نیستم زیاد...ولی Ex machina رو خیلی وقت پیش دیدم و در حین دیدنش سه چهار بار پاز زدم تا مغزم‌هنگ نکنه و دیوانه وار‌میخندیدم و هی به خودم نگاه میکردم ببینم آدمم یا نه ! و حرف های اون رییس کمپانی عه رو هی میزدم از اول‌گوش میدادم و برام جالب‌بود‌‌‌‌......
هوش مصنوعی یه هنر جذابیه واسم که جذابیتش خدا کنه در حدی باشه که تحت کنترل انسان باشه.وگرنه خیلی وحشتناک میشه. یه جاهاییش واقعا ترسناکه....اونجایی‌که فکرشو میکنی و‌میبینی نمیتونی فرق یه ادم و یه رباتببرنامه ریزی شده رو بفهمی....بعد احساست با یه سری چیزای کامپیوتری قاتی بشه.مثه همین فیلم و همین‌ایواکه صرفا ابعاد ظاهری ش‌بر اساس ااطلاعات پورنو گرافی ایی بود که اون اقا داشت و همین باعث علاقه شد....تهشم که گول خورد  :/

ولی در کل هوش‌مصنوعی دوست میداریم ! یه مدت به سرم زده بود برم هوش مصنوعی بخونم !
پاسخ:
احتمالن وسط فیلم پا نشدی تیغ برداری ببینی واقعی هستی یا نه که؟؟ 
+هوش مصنوعی فقط اونجاش که با یه USB درسا رو بکنن تو مغزت!! 
۲۱ مهر ۹۵ ، ۱۷:۴۷ جلبک خاتون
سیاره  :/
تیغ ! رفتم رگمو بزنم ولی تماشاچیِ همراهم بم گفت دیوانه بیا جوگیر نشو....و بعد منصرف شدم.
یو اس بی! رگ شیرازی چه کارا که نمیکنه عسل جان ! به خودت افتخار‌کن!
پاسخ:
شایدم ستاره بود. درست یادم نیست. از وقتی اومدم روی زمین روز به روز حافظه م تحلیل میره. چی بهش میگین شما؟ ها...! آلزایمر!

آف کورس آی ام هانور آف بینگ مای سلف! 
عسل جان :)))))) بیییی خیال =))
راستش من هم هربار یه فیلم در این مورد میبینم همین فکرها میاد توی ذهنم. به نظر من اخلاقیات مهم ترین حد و مرزیه که انسان رو از همه چیز متفاوت میکنه و این تردید ها در خصوص اینکه چطور میشه این خط رو که رد شدن ازش خیلی برای نوع بشر میتونه خطرناک باشه حفظ کرد گاهی مجابم میکنه که چه بهتر به همچین تکنولوژی نرسیم و از اون طرف همین خط هم باعث میشه به تمام آدمایی فکر کنم که زندگی دوباره رو میتونن با این پیشرفت ها بدست بیارن.
ولی چیزی که الان ازش مطمئنم اینه که حداقل الان آدم ها آماده ی این تغییر نیستن، برای اینکه همینجوری هم این اخلاقیات به خودی خود دارن خیلی جاها از بین میرن متاسفانه.
پاسخ:
و من فکر می کنم هیچ وقت آماده نخواهند شد! 
۲۱ مهر ۹۵ ، ۱۸:۵۵ جلبک خاتون
بیا بیرون جو گیر‌نشو....شازده کوچولو بازی در‌میاره واس‌من....دهه  :/

میفرمایند : کریزی سو کریزی سی‌!!‌ لایک دم سلف !‌ و یا یک‌همچون چیزی‌! :دییی ترجمه تحت الفظی خفن تر از این دیده بودی؟

بحران هویت پیدا کردین؟ عَخی  :) عسل غمگین گشت :)
پاسخ:
حالا تو باور نکن :دی

هویت زمینی یا فرا زمینیم؟ :))
یکی از اساتیدمون میگفت تو زاپن و آمریکا به صورت مخفی انسانها رو شبیه سازی میکنن.یعنی مثلا از سلولهای بنیادی من یه انسان کاملا شبیه به خودم تولید میکنن و برای اهداف خاصی پرورششون میدن.
به هرحال همه میدونیم که همونطور که انسان تونسته حیوانات رو شبیه سازی کنه,هیچ دلیلی وجود نداره که نتونه انسان رو هم شبیه سازی کنه ولی به خاطر قوانین بین المللی هیچ کشوری آشکارا این کار رو انجام نمیده....اما متاسفانه همون کشورهایی که مدعی حقوق بشر هستن دارن ضد بشری ترین آزمایشات رو انجام میدن.
من فکر میکنم هیچ چیز نباید این حق رو به ما بده تا از انسانهایی که روح و احساس حقیقی دارن به عنوان ماشین استفاده کنیم...انسانهایی که نه پدر دارن و نه مادر...وحشتناکه!
این موردی که شما گفتین هم همینطور...وجود انسان که این همه قانون براساس اون وضع شده با این موضوع کلا زیرسوال میره!
پاسخ:
اتفاقن چین بود فکر کنم که تازگی به خاطر شبیه سازی جنین انسان جنجال به پا کرده بود...

با این همه، به قول شما دلیلی نداره که نتونه اینکارو بکنه و یک روز این اتفاق میفته. حالا با اهداف نظامی یا پزشکی یا هر چیز دیگه.
بعید نیست!
واییییییی...نه! وحشتناکه.

"یه روز هوش‌های مصنوعی به ما طوری نگاه می‌کنن که ما الان به اسکلت‌های فسیل شده تو دشت‌های افریقا نگاه می‌کنیم؛ یه نوع میمون دو پا که تو گرد و خاک زندگی می‌کنه ... با یه زبون ابتدایی و یه سری وسیله." از صدتا فحش بدتره این...هوش مصنوعی بره بمیره اصن :'(


پاسخ:
:))
احتمالن جاوید خواهند بود!!
آخ من عاشق این فیلمه شدم! همون ترم هم هوش مصنوعی خونده بودم و موقع دیدنش هی علم بهم یادآوری میشد!
اما الان نمیتونم نظر بدم. همون موقع نظریات شگفت انگیزی داشتم! ولی الان یادم نیست! اگه بعدا دوباره دیدم میام و نظراتم رو مکتوب میکنم!
پاسخ:
حتمن بیا درباره ی تست تورینگ حرف بزن برامون :)

شما هم چیزی بگویید :)

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">